19 نكته براي انتخاب نام دامنه وب سايت (بخش اول)

طراحي حرفه اي وبسايت و سئو سايت و توليد محتوا

19 نكته براي انتخاب نام دامنه وب سايت (بخش اول)

۴۳ بازديد

 

19 نكته براي انتخاب نام دامنه وب سايت (بخش اول)

 

يكي از مهم ترين شيوه هاي بازاريابي در دنياي امروز بازاريابي با استفاده از وب سايت مي باشد. اما وقتي كه با استفاده از وب سايت بازاريابي مي كنيد، يكي از مهم ترين عواملي كه مي تواند بر روي افزايش و يا كاهش تعداد بازديدكنندگان از اين وب سايت اثري داشته باشد؛ عامل نامي است كه شما براي اين وب سايت انتخاب كرده ايد. در صورتي كه شما نام مناسبي را براي وب سايتتان انتخاب كنيد؛ تعداد زيادي از مشتريان هستند كه جلب وب سايت شما مي شوند اما در صورتي كه نامي كه براي وب سايتتان مورد استفاده قرار مي دهيد مناسب نباشد احتمال اينكه بتوانيد مشتريان زيادي را به خودتان جلب نماييد خيلي كمتر مي شود.

بنابراين نام وب سايت يا همان نام دامنه اي كه شما قرار است براي خودتان انتخاب كنيد يكي از پارامترهاي مهم و تاثيرگذار در كار شما مي باشد و مي تواند عاملي تعيين كننده در جلب كردن مشتريان (و يا برعكس، در دفع كردن آنها) باشد و شما بايد در انتخاب كردن اين نام دقت زيادي بكنيد. در اين پست قصد داريم تا 19 توصيه را كه شما به هنگام انتخاب كردن نام دامنه براي خودتان حتما بايد به آن توجه داشته باشيد؛ به شما ارائه كنيم.


1) نام دامنه بايد ساده باشد.

شما نبايد از نام هاي پيچيده براي اين كار استفاده كنيد. به عنوان مثال در نامي كه مورد استفاده قرار مي دهيد نبايد اعداد، كلماتي كه خواندن آنها سخت باشد و مواردي مانند آن را استفاده كنيد. يكي از مهم ترين قوانيني كه در اين زمينه وجود دارد اين است كه نام هاي دامنه اي كه ساده هستند نام هاي دامنه اي هستند كه به ياد آوردن آنها هم آسان تر مي باشد. بنابراين بهتر است كه از نام هاي دامنه اي براي وب سايتتان استفاده كنيد كه ساده باشند بنابراين به ياد آوردن آنها آسان باشد. همچنين بهتر است كه براي كلماتي كه براي نام دامنه وب سايت مورد استفاده قرار مي دهيد، از كلماتي استفاده كنيد كه استفاده كردن از آنها مرسوم مي باشد. همچنين سعي كنيد از اعداد و ارقام در نام دامنه استفاده نكنيد و در نهايت سعي كنيد تا اين نام را از چند بخش ساده انتخاب كنيد. در صورتي كه مي توانيد، خيلي ساده نام شركتتان را بر روي تجارتتان قرار دهيد!

 

2) نام دامنه بهتر است كوتاه باشد.

نكته بعدي كه در انتخاب كردن نام دامنه بايد درنظر داشته باشيد اين است كه اين نام دامنه هرچقدر كه كوتاه تر باشد بهتر است. البته با اينكه قوانيني كه در اين زمينه موجود هستند به شما اين امكان را مي دهند كه از نام هاي دامنه اي استفاده كنيد كه داراي تعداد كاراكترهاي زيادي مي باشند ولي بهتر است كه از نام هاي دامنه كوتاه استفاده كنيد. استفاده كردن از نام هاي دامنه كوتاه براي شما داراي مزيت هاي زيادي مي باشد. يكي از بهترين مزيت هايي كه داشتن اين نام دامنه براي شما دارد اين است كه به خاطر سپردن آن براي افرادي كه آن را مي خوانند خيلي راحت مي باشد. به اين معني كه آنها به راحتي مي توانند اين نام دامنه را بخوانند بدون اينكه مشكلي برايشان پيش بيايد. اما در صورتي كه شما به جاي استفاده كردن از نام هاي دامنه كوتاه از نام هاي دامنه طولاني استفاده كنيد احتمال اينكه افرادي كه آن را مي بينند بتوانند آن را به خاطر بياورند خيلي كمتر مي شود. بنابراين استفاده كردن از نام هاي دامنه كوتاه منجر به اين مي شود كه شانس شما براي اينكه نام دامنه تان در ذهن مخاطبينتان بماند بيشتر شود.

3) نام دامنه بايد خودش گوياي مطلب باشد و نيازي به توضيح اضافي نداشته باشد

يكي ديگر از نكته هاي خيلي مهمي كه شما بايد به هنگام انتخاب كردن يك نام براي دامنه خودتان درنظر داشته باشيد اين است كه اين نام دامنه بايد به گونه اي باشد كه وقتي كه مخاطبين آن را خواندند بخش عمده آن چه را كه شما مي خواهيد بدانند بفهمند. به عبارت ديگر شما بايد هميشه يك نام دامنه اي را براي وب سايت خودتان انتخاب كنيد كه نيازي به توضيح خيلي كمي داشته باشد (و يا اصلا نياز به توضيح نداشته باشد!)

در صورتي كه نام دامنه اي كه شما براي خودتان انتخاب مي كنيد به گونه اي باشد كه نياز به توضيح داشته باشد شما شانس داشتن مخاطبين را از دست مي دهيد. نام دامنه اي كه شما براي وب سايتتان مورد استفاده قرار داده ايد بايد به گونه اي باشد كه وقتي كه مخاطبين يك بار آن را خواندند، بتوانند اطلاعات زيادي را در رابطه با تجارت شما و برندتان و كاري كه انجام مي دهيد بدست بياورند و نياز نباشد كه اطلاعات بيشتر و مكمل را خودتان به آنها بدهيد.

4) براي انتخاب نام دامنه هميشه مشورت كنيد و به فيدبك هايي كه در اين رابطه به شما مي رسد توجه داشته باشيد

شما در انتخاب كردن نام دامنه تنها نيستيد. بايد اين نكته را درنظر داشته باشيد كه مي توانيد براي اينكه انتخاب كنيد كه چه نام دامنه اي برايتان مناسب است، از ديگران هم مشورت بگيريد. در حقيقت نام دامنه اي كه شما مي خواهيد انتخاب كنيد براي انسان هايي است كه آنها هم از جنس بشر هستند (درست مثل شما!) بنابراين براي انتخاب كردن نام دامنه مي توانيد از آنها كمك بگيريد. همچنين مي توانيد به صورت آزمايشي اين نام دامنه را به برخي از مشتريان به صورت انتخابي بگوييد و از آنها بخواهيد كه در رابطه با كيفيت اين نام دامنه نظر بدهند و سپس به فيدبك هايي كه از آنها مي رسد توجه زيادي بكنيد چون اين فيدبك ها مي توانند يكي از بهترين و قابل اطمينان ترين منابعي باشند كه شما براي انتخاب نام اصلي از آنها استفاده مي كنيد. به اين دليل كه اين مشتريان هستند كه تعيين مي كنند كه كيفيت نام برند شما به چه شيوه اي مي باشد. بنابراين بايد از نظرات اين بخش از مشترياني كه به عنوان نمونه نام آزمايشي را به آنها گفته ايد، بيشتري استفاده را بكنيد.

5) از اعداد استفاده نكنيد

از ديگر نكته هايي كه بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه هرگز در نام دامنه از عدد استفاده نكنيد. به اين دليل كه در صورتي كه بخواهيد از عدد استفاده كنيد اين كار منجر به اين مي شود كه افرادي كه مي خواهند اين نام هاي دامنه را به خاطر بياورند، كارشان سخت تر مي شد. و نهايتا شما تعداد زيادي از مشتريان را از دست خواهيد داد. بنابراين بهترين كار اين است كه به جاي اينكه در نام دامنه از عدد استفاده كنيد، سعي كنيد تا با استفاده از چند كلمه ساده و بدون هيچ گونه پيچيدگي، مقصود و منظورتان را برسانيد. استفاده كردن از عددها در نام دامنه باعث مي شود كه افرادي كه مي خواهند نام دامنه شما را بخوانند براي اينكه آن را به خاطر بياورند با سختي مواجه خواهند شد بنابراين شما شانس اينكه تعداد مشتريان بيشتري داشته باشيد را از دست خواهيد داد.

6) پسوند مناسب براي نام دامنه انتخاب كنيد

بر اساس تحقيقي كه در ماه نوامبر سال 2010 انجام شد؛ حدودا 90 ميليون نام دامنه در اينترنت وجود داشته اند كه با پسوند .com تمام مي شوند. همچنين حدودا 13 ميليون نام دامنه وجود داشته اند كه كه با پسوند .net تمام مي شوند و حدودا 9 ميليون نام دامنه وجود داشته اند كه با پسوند .org به اتمام مي رسند. البته علاوه بر همه اين ها، پسوندهاي ديگري نيز وجود دارند (مانند .biz و پسوندهاي ديگر) كه شما بايد از ميان اين پسوندها يكي را كه به نظرتان از همه بهتر است براي نام دامنه وب سايتتان انتخاب كنيد. بنابراين يك نكته مهمي كه شما بايد به هنگام انتخاب كردن نام دامنه تان به آن توجه كنيد اين است كه از ميان اين پسوندها كداميك از پسوندها را انتخاب كنيد كه منجر به جلب بيشتر ميزان مشتري براي شما شود. البته انتخاب كردن پسوند مناسب براي وب سايتتان بستگي به سليقه خودتان و همچنين بستگي به وب سايتي دارد كه داريد. هركدام از انواع وب سايت ها بهتر است يك نوع پسوند داشته باشند كه شما بايد انتخاب كنيد كه چه نوع پسوندي براي وب سايتتان بهتر است. براي اينكه اطلاعات دقيقي را درباره اينكه براي نام دامنه تان استفاده از چه نوع پسوندي بهتر است داشته باشيد؛ مي توانيد به وب سايت هاي مختلفي كه در اين زمينه وجود دارند مراجعه كنيد.

7) به SEO توجه كنيد

وقتي كه شما يك وب سايت را طراحي مي كنيد، يكي از مهم ترين نكته هايي كه در رابطه با آن بايد مورد توجه قرار دهيد، بهينه سازي موتورهاي جستجوگر يا SEO مي باشد. بهينه سازي موتورهاي جستجوگر يعني اينكه شما ياد بگيريد چكار كنيد كه وب سايت شما در ميان رتبه بندي وب سايت هاي ديگر در موتورهاي جستجوگر در رده بندي بالاتري قرار داشته باشد.

بنابراين وقتي كه مي خواهيد براي خودتان نام دامنه انتخاب كنيد بايد اين نكته را هم درنظر داشته باشيد كه نام دامنه اي كه انتخاب مي كنيد بايد به گونه اي باشد كه به وب سايت شما كمك كند تا در رده بندي هاي موتورهاي جستجوگر در رده بندي بالاتري قرار بگيرد. يكي از ويژگي هايي كه چنين نام هاي دامنه اي بايد داشته باشند اين است كه با تجارتي كه داريد و با كاري كه انجام مي دهيد ارتباط داشته باشند. موتورهاي جستجوگر بررسي مي كنند و وب سايت هايي را در رده بندي هاي بالاتري قرار مي دهند كه داراي نام هاي ساده اي باشند و علاوه بر آن نام هايشان ارتباط مستقيم و معقولي با كاري كه انجام مي دهند داشته باشند. البته يك نكته مهم ديگري كه بايد در اين زمينه درنظر داشته باشيد اين است كه نام دامنه شما "پايان راه موتورهاي جستجوگر" نمي باشد و تنها يكي از چندين پارامتري است كه مي تواند بر روي چگونگي قرار گرفته رتبه بندي وب سايت شما تاثير داشته باشد.

8) نام دامنه اي  را انتخاب كنيد كه در يادها بماند

يكي ديگر از نكته هايي كه در اين زمينه بايد حتما به آن توجه داشته باشيد اين است كه نامي كه شما براي وب سايتتان انتخاب مي كنيد بايد به شيوه اي باشد كه افرادي كه آن را مي بينند بتوانند با سرعت بيشتري آن را به ياد بياورند. اين موضوع از اهميت ويژه اي برخوردار مي باشد به اين دليل كه وقتي كه افرادي كه قرار است مشتريان شما شوند بتوانند اين نام را به خاطر بياورند، همين موضوع مي تواند تاثيرات بسيار بسيار شگرفي را بر روي جلب آنها و تبديل شدنشان به مشتريان دايمي داشته باشد. اما در صورتي كه آنها نتوانند نام دامنه شما را به خاطر بياورند، احتمال اينكه تعداد مشتريانتان زياد شود خيلي كمتر مي شود.

9) از كلماتي استفاده كنيد كه رايج تر هستند

خيلي مهم است كه شما كاري كنيد كه مشتريان و افرادي كه نام دامنه شما را مي خوانند بتوانند آن را به خاطر بسپارند. بنابراين در صورتي كه مي توانيد، كاري كنيد كه كلماتي كه در نام دامنه مورد استفاده قرار مي گيرند كلمات رايجي باشند. در صورتي كه براي انخاب كردن نام دامنه از كلماتي استفاده كنيد كه رايج نيستد احتمال اينكه مشتريان اين نام را به خاطر بسپارند كمتر مي شود. بنابراين در انتخاب كردن كلمات مناسب براي نام دامنه خيلي دقت كنيد.

در صورتي كه كلماتي كه شما براي نام دامنه انتخاب مي كنيد به قدري پيچيده باشند كه افرادي كه آن را مي خوانند حتي يادشان برود كه چگونه آن را هجي كنند؛ شانس شما براي اينكه مخاطبين زياد (و در نتيجه مشتريان زياد) داشته باشيد خيلي كم مي شود. بنابراين شما بايد از كلماتي استفاده كنيد كه علاوه بر ساده بودن به راحتي قابل هجي كردن هم باشند تا افرادي كه اين نام را مي بينند با هجي كردن درست كلمات بتوانند آن را به ياد بياورند. در اين صورت شانس موفقيت شما براي افزايش دادن تعداد بازديدكنندگان از وب سايتتان خيلي بالا مي رود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.