چگونه اپليكيشن خود را براي موتورهاي جستجو بهينه كنيم؟

طراحي حرفه اي وبسايت و سئو سايت و توليد محتوا

چگونه اپليكيشن خود را براي موتورهاي جستجو بهينه كنيم؟

۵۶ بازديد

چگونه اپليكيشن خود را براي موتورهاي جستجو بهينه كنيم؟ 

 

اين كه كاري كنيد كه اپليكيشن هادر اپ استور ديده شوند؛ يكي از اهداف مهم و اوليه براي افرادي است كه در كار توليد اپليكيشن هستند. اين روزها، تعداد اپليكيشن هايي كه در اپ استورها توليد مي شوند روز به روز در حال افزايش مي باشند و همچنين دستگاه هاي موبايل، سهم بيشتري را از مصرف كنندگان به خودشان اختصاص داده اند. همچنين روش هاي جديدي براي پيدا كردن اپليكيشن ها پديدار شده است. امروزه ديگر به اين شيوه نيست كه افرادي كه به دنبال اپليكيشن ها بگردند تنها در اپ استورها و استورهاي مختلف ديگر به دنبال آن ها بگردند. بلكه آن ها حتي سعي مي كنند تا با استفاده از يك جستجوي اينترنتي عادي هم به دنبال اين اپليكيشن ها بگردند. بنابراين در صورتي كه شما به عنوان فردي كه كارش توليد كردن اپليكيشن مي باشد بخواهيد كاري كنيد كه اپليكيشن هايي كه داريد؛ بازديدكننده و كاربران زيادي داشته باشند؛ بايد به SEO در حوزه اپليكيشن فكر كنيد.

بر اساس يكي از مطالعاتي كه به تازگي انجام گرفته است؛ 27 درصد از كاربران اپليكيشن ها را با استفاده از جستجو كردن در موتورهاي جستجوي معمولي با استفاده از دستگاه هاي موبايلشان پيدا مي كنند. به بيان ديگر، سهم قابل توجهي از آن ها (حدودا يك سوم) هستند كه سعي مي كنند تا اپليكيشن ها را خارج از اپ استورها پيدا كنند!

از آن جايي كه جستجو كردن با استفاده از موبايل، در حال رشد مي باشد و روز به روز گسترده تر مي شود؛ بنابراين افرادي كه اپليكيشن توليد مي كنند بايد اين نكته را درنظر داشته باشند كه كاري كنند كه اپليكيشن هايي كه توليد كرده اند براي آن دسته از كاربراني كه صرفاً مي خواهند اين اپليكيشن ها را از طريق وب جستجو كنند هم قابل دسترس باشند و در رده بندي هاي بالاتري قرار داشته باشند.

اول از همه بايد اين نكته را در نظر داشته باشيد كه هر جايي كه جستجويي وجود دارد؛ بهينه سازي جستجو هم وجود دارد. بنابراين از آن جايي كه جستجو كردن اپليكيشن ها با استفاده از وب سايت هم وجود دارد؛ مي توان گفت كه بايد كاري كرد كه اين اپليكيشن ها براي جستجوي وب سايتي بهينه سازي شوند تا در ميان اپليكيشن‌هايي كه حاصل از نتيجه اين جستجوها هستند در رده بندي هاي بالاتري قرار داشته باشند. در اين جنگ ميان اپليكيشن ها براي اين كه هركدامشان به تعداد بيشتري بازديدكننده برسند و تعداد بيشتري از افراد آن ها را نصب كنند؛ جستجو كردن با استفاده از موبايل موضوعي است كه بسياري از سازندگان اپليكيشن ها به آن توجه مي كنند. اين كه اپليكيشن آن ها در صفحه حاصل از جستجو در رده بندي هاي بالاتري قرار داشته باشد يكي از مهم ترين اهداف براي آن ها مي باشد. آن ها به خوبي مي دانند كه در صورتي كه چنين نباشد؛ حدود يك سوم از مخاطبينشان را كه مي خواستند اين اپليكيشن ها را با استفاده از اينترنت جستجو كنند را از دست مي دهند.

شركت گوگل پيرو تغيير در الگوهايي كه مربوط به جستجوي مشتريانش بوده است؛ الگوريتم هاي بهينه سازي جستجوي خودش را مرتباً تغيير مي دهد. از جمله اين كه ديگر الگوريتم مرتبط با گوگل اين گونه نيست كه به شيوه يكساني با نتيجه هاي حاصل از جستجو وب سايت ها و نتيجه هاي حاصل از جستجوي مربوط به اپليكيشن هاي موبايل به صورت يكساني برخورد كند. ولي به هر حال هر دوي اين ها به نوعي جستجو هستند (و براي هر جستجويي هم يك بهينه سازي موتورهاي جستجو لازم است) ولي بهينه سازي موتورهاي جستجو براي اپليكيشن نسبت به بهينه سازي موتورهاي جستجو براي وب سايت ها متفاوت است و نياز است كه به صورت مستقلي مورد بررسي قرار بگيرد.

در ادامه اين مقاله مي خواهيم بررسي كنيم كه چگونه مي توان موتورهاي جستجوگر را براي اپليكيشن ها بهينه سازي كرد؟

1) سعي كنيد از كلمات كليدي مناسب استفاده كنيد.

اولين نكته اي كه بايد درنظر داشته باشيد؛ استفاده كردن از كلمات كليدي مناسب است. در صورتي كه شما از كلمات كليدي مناسب براي كار استفاده كنيد؛ شانس اين كه اپليكيشنتان بيشتر ديده شود و در ميان رده بندي هاي وب سايت مرتبط با اپليكيشن ها در رده بندي بالاتري قرار داشته باشد بيشتر مي شود. استفاده كردن از كلمات كليدي مناسب را مي توان با استفاده از روش هاي مختلفي بدست آورد. به عنوان مثال ابزارهايي هستند كه براي اين كار ساخته شده اند و شما مي توانيد از اين ابزارها استفاده كنيد تا كلمات كليدي را كه براي بهينه سازي كردن اين اپليكيشن از همه بهتر هستند بدست آوريد.

در صورتي كه شما براي اپليكيشن خودتان از كلمات كليدي مناسبي استفاده نكنيد؛ بايد گفت كه بخش اعظمي از راه را نرفته ايد و نمي توانيد انتظار داشته باشيد كه در ادامه كار مشكلي برايتان ايجاد شود. اما در صورتي كه براي اپليكيشن خودتان از كلمات كليدي مناسبي استفاده كنيد؛ مي توان گفت كه تعداد افرادي كه از اپليكيشن شما بازديد مي كنند (و در نهايت تعداد افرادي كه آن را دانلود مي كنند) افزوده مي شود. بنابراين سعي كنيد حتماً از كلمات كليدي مناسب براي كار استفاده كنيد.

2) به بخش Rating و Reveiw توجه كنيد.

يكي از مهم ترين بخش هايي كه در زمينه بهينه سازي موتورهاي جستجوگر براي اپليكيشن هاي موبايل بايد مورد توجه شما قرار داشته باشد؛ بخش رده بندي ها و مرورهايي است كه توسط كاربران از كار شما شده است. اين موضوع بسيار اهميت دارد. اول از همه اين كه گوگل هم مانند اپ استور، الگوريتمي دارد كه بر اساس مرورها و فيدبك هايي كه ديگران بر روي اپليكيشن شما داده اند؛ رده بندي اپليكيشن شما را بالاتر و يا پايين تر مي برد. بنابراين اپليكيشن هايي كه در آن ها مرورهاي مثبت بيشتري شده است بدون ترديد داراي رده بندي هاي بالاتري خواهند بود در صورتي كه اپليكيشن هايي كه افرادي كه از آن ها راضي بوده اند خيلي كمتر بوده اند؛ ممكن است رده بندي هاي پايين تري را به خودشان اختصاص دهند.

جنبه ديگر اين كار اين است كه دادن بازخورد‌هاي مثبتي كه از طرف مخاطبين به شما داده شده است باعث مي شود كه افراد ديگري كه اين اپليكيشن را مي بينند؛ به آن اعتماد بيشتري بكنند و احساس رضايت بيشتري را از آن داشته باشند. بنابراين وقتي كه افرادي كه به تازگي از اپليكيشن  شما بازديد مي كنند؛ مرورهايي را كه مربوط به قديمي‌تر ها مي باشد را بخوانند؛ احتمال اين كه به تعداد زيادتري (نسبت به زماني كه مرور مثبتي وجود نداشته باشد) اپليكيشن  را دانلود كنند بيشتر است. بنابراين به اين دو شيوه، مي توان گفت كه وجود فيدبك‌هاي مثبت منجر به افزايش رده بندي اپليكيشن هاي مربوط مي شود.

3) از لينك‌هاي پشتيبان (Back link) بيشتر استفاده كنيد.

داشتن لينك‌هاي پشتيبان يكي از مهم ترين و اساسي ترين بخش هاي يك SEO موثر است. در مورد جستجوي اينترنتي اپليكيشن هاي موبايل نيز به همين منوال است و در صورتي كه شما چنين لينك هايي را داشته باشيد مي توانيد كاري كنيد كه رده بندي اين اپليكيشن در ميان اپليكيشن هاي ديگر بهتر شود.

اين كار را مي توانيد با اضافه كردن يك لينك به صفحه دانلودتان از وب سايتتان انجام دهيد. البته فراموش نكنيد كه براي اين كه اينكار به شيوه مناسبي انجام گيرد؛ بايد كاري كنيد كه اين لينك ها كيفيت بالايي داشته باشند. بنابراين سعي كنيد تا لينك‌هايي به صفحه دانلود اضافه كنيد. مي توانيد در اين لينك ها بهترين ويژگي هايي را كه اپليكيشنتان دارد را مورد بررسي قرار دهيد. به اين شيوه مي توانيد تعداد نصب هاي بيشتري داشته باشيد (كاري كنيد كه تعداد افرادي كه اپليكيشن شما را نصب مي كنند بيشتر شوند) و بنابراين مي توانيد رده بندي هاي بالاتري را براي اپليكيشن هاي موبايلتان داشته باشيد.

نتيجه گيري

بهينه سازي موتورهاي جستجوگر صرفاً مرتبط با وب سايت ها نمي باشد و مربوط به اپليكيشن ها هم مي شود و از آن جايي كه تقريباً يك سوم از جستجوهاي مربوط به اپليكيشن ها در وب انجام مي گيرد؛ اين بهينه سازي اهميت ويژه اي براي تجارت ها و همچنين افرادي كه در كار طراحي اپليكيشن هستند پيدا مي كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.