بهينه سازي موتورهاي جستجو براي موبايل (ASO)

طراحي حرفه اي وبسايت و سئو سايت و توليد محتوا

بهينه سازي موتورهاي جستجو براي موبايل (ASO)

۵۷ بازديد

بهينه سازي موتورهاي جستجو براي موبايل (ASO)

 

اين روزها، تعداد افرادي كه از اپليكيشن‌هاي موبايل استفاده مي كنند چيزي بالغ بر 2 ميليارد نفر مي‌باشد. بنابراين استفاده كردن از اپليكيشن‌هاي موبايل يكي از مهم ترين نكته هايي است كه تجارت ها بايد درنظر داشته باشند. امروزه تجارت‌هايي كه حتي تا چند سال گذشته هم وب سايت داشتند؛ سعي مي‌نمايند تا براي خودشان اپليكيشن‌هايي توليد نمايند و كارشان را با استفاده از اين اپليكيشن‌ها انجام دهند. دليل اين امر اين است كه استفاده كردن از اين اپليكيشن ها منجر به سهولت در انجام كار شده است و البته تعداد افرادي كه امروزه از اپليكيشن ها استفاده مي كنند، نسبت به گذشته خيلي زيادتر شده است. بنابراين در دنياي امروز كه رقابت شديدي بر سر توليد اپليكيشن هاي مختلف موبايل ايجاد شده است؛ خيلي مهم است كه روش هاي مختلف را براي بازاريابي كردن اپليكيشن خود بدانيد.

در صورتي كه تجارت شما يك اپليكيشني داشته باشد كه نتوانيد آن گونه كه بايد و شايد آن را بازاريابي نماييد و به ديگران معرفي كنيد؛ در اين صورت توليد اين اپليكيشن براي شما هيچ سودي ندارد. به اين دليل كه كسي از آن استفاده نمي‌كند و شما احساس مي كنيد كه بخش زيادي از زمان و هزينه خودتان را كه بر سر ايجاد و طراحي اين اپليكيشن گذاشته ايد؛ هدر داده ايد. بنابراين بهترين كاري كه شما در زمينه توليد اپليكيشن مي توانيد انجام دهيد اين است كه سعي كنيد تا به بهترين شكل ممكن آن را بازاريابي نماييد.

اين روزها 2 ميليون اپليكيشن هستند كه در اپ استورهاي مختلف توليد شده اند. در صورتي كه شما براي تجارت خودتان يك اپليكيشن داريد؛ بايد كاري كنيد كه اين اپليكيشن در ميان اين دو ميليون اپليكيشن ديده شود تا ديگران بتوانند آن را دانلود كرده و از آن استفاده كنند. در اين مقاله قصد داريم تا برخي از مهم ترين تكنيك هايي را كه مي توان براي بهينه سازي اپليكيشن ها مورد استفاده قرار داد، ارايه كنيم.

بهينه سازي موتورهاي جستجو براي اپليكيشن چيست؟

مفهوم بهينه سازي موتورهاي جستجو براي اپليكيشن يا به بيان راحت تر آن، ASO به معني فرآيندي است كه طي مي شود تا اپليكيشن ساخته شده در ميان اپليكيشن هاي ديگري كه در يك زمينه خاص وجود دارند در ميان نتيجه هاي حاصل از جستجو در اپ استورها، در رده بندي بالاتري قرار داشته باشد.

به عنوان مثال فرض كنيد كه شما يك اپليكيشن را درباره يك موضوع خاص طراحي كرده ايد و اپليكيشن هاي ديگري هم هستند كه كار اپليكيشن شما را انجام مي دهند. شما بايد كاري كنيد كه وقتي فردي در ارتباط با اپليكيشن شما در اپ استور به جستجو پرداخت، اپليكيشن شما را نسبت به اپليكيشن هاي ديگر در رده بندي هاي بالاتري مشاهده كنيد. در صورتي كه در اين كار موفق شديد؛ مي‌توانيد كاري كنيد كه ميزان افرادي كه اپليكيشن شما را مي بينند، بيشتر شوند. همين موضوع باعث مي شود كه تعداد افرادي كه اپليكيشن شما را دانلود مي كنند بيشتر شود. اما اكنون شرايطي را فرض كنيد كه شما يك اپليكيشن بسيار باكيفيت (حتي بسيار باكيفيت تر از ديگر اپليكيشن ها) طراحي كرده ايد ولي به دليل اين كه برخي از نكات را رعايت نكرده ايد؛ اين اپليكيشن در رده بندي هايي كه در ميان اپليكيشن هاي موجود در نتيجه هاي مربوط به اپ استور وجود دارد، رده بندي بالايي ندارد. بنابراين تعداد كمتري از مشتريان و مخاطبين اين اپليكيشن را مي بينند و نتيجه اين مي شود كه تعداد كمتري از افراد اين اپليكيشن شما را دانلود مي‌كنند و در نتيجه ميزان ترافيك مربوط به اپليكيشن شما پايين مي آيد. در اين حالت با وجود اين كه شما براي خودتان يك اپليكيشن مناسب ايجاد كرده ايد؛ ولي نمي توانيد آن گونه كه بايد و شايد آن را به مشتريان و مخاطبيني كه مي خواهند آن را ببينند معرفي كنيد و بنابراين به اهدافي كه مي خواهيد؛ نمي رسيد.

بنابراين هدف اصلي كه در ASO وجود دارد اين است كه ترافيك بيشتري براي صفحه مربوط به اپليكيشن شما در اپ استور ايجاد شود. به گونه اي كه افرادي كه به جستجو مي پردازند بتوانند به راحتي به سمت بخش "دانلود اپليكيشن" بروند و اپليكيشن شما را دانلود كنند.

يكي از مهم ترين نكته هايي كه در ASO بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه بايد يك درك عميقي از كاربران و افرادي كه به عنوان بازديدكننده از اپ استور ديدن مي‌كنند را داشته باشيد. در صورتي كه به خوبي بدانيد كه كاربراني كه به اپ استور مراجعه مي كنند تا از اپليكيشن ها استفاده كنند چه افرادي هستند؛ مي توانيد در بالا بردن رده بندي وب سايتتان در ميان موتورهاي جستجوگر بهتر عمل كنيد. بنابراين پروسه ASO به طور كلي نيازمند داشتن يك درك عميق و گسترده از مشتريان هدف مي باشد. شما بايد اطلاعات مختلفي را در ارتباط با اين مشتريان داشته باشيد: از جمله اين كه درباره كلمات كليدي كه آن ها مورد استفاده قرار مي دهند؛ نوع اپليكيشن هايي كه به دنبال آن ها هستند و غيره.

مخصوصاً اين كه توجه كنيد كه اين كاربران از چه كلمات كليدي براي كار استفاده مي كنند مي تواند به شما يك درك مناسب درباره كارتان بدهد. هنگامي كه شما بفهميد كه كدام كلمات كليدي توسط كاربران مورد استفاده قرار گرفته است؛ مي‌توانيد اصطلاحاً "زباني" كه مشتريانتان دارند را ياد بگيريد و بتوانيد با اين زبان با آن ها سخن بگوييد. وقتي كه چنين توانايي را پيدا كرديد؛ مي توانيد به خود اطمينان داشته باشيد كه كار بهينه سازي موتورهاي جستجو براي اپليكيشن ها را بهتر از گذشته انجام دهيد.

بهينه سازي موتورهاي جستجوگر مرتبط با اپليكيشن ها اهميت ويژه اي دارد. به اين دليل كه تمام كاري كه شما براي توليد اپليكيشن ها انجام مي دهيد را مي توان با استفاده از ASO به مرحله عمل درآورد. اما در صورتي كه شما نتوانيد از اين روش به خوبي استفاده كنيد؛ نمي توانيد انتظار داشته باشيد كه كسي اپليكيشن شما را ببيند و بنابراين در اين كار موفق نخواهيد بود. چون حتي اگر بهترين اپليكيشن را هم براي خودتان ايجاد كرده باشيد؛ در صورتي كه نتوانيد آن را به كسي نشان دهيد؛ ناموفق خواهيد بود!

چرا ASO به اين اندازه اهميت دارد؟

بر اساس تحقيقاتي كه در اين زمينه انجام گرفته است؛ 63 درصد از اپليكيشن ها از طريق جستجوهايي كه در بخش اپ استور انجام مي‌شوند براي كاربران كشف مي‌گردند. بنابراين مي توان گفت كه جستجو كردن در اپ استورها يكي از مهم ترين و پركاربردترين شيوه هايي است كه كاربران براي جستجوي اپليكيشن ها از آن استفاده مي كنند. در حقيقت حدود دو سوم از كاربران، براي كشف كردن اپليكيشن هاي جديد و دانلود آن ها از روش جستجو در اپ استورها استفاده مي‌كنند.

همچنين بر اساس تحقيقات ديگري كه در اين زمينه انجام گرفته است؛ محققان دريافته اند كه در صورتي كه شما از ASO براي افزايش دادن رده بندي اپليكيشن خودتان در ميان موتورهاي جستجوگر استفاده نكنيد؛ نمي توانيد نتيجه هايي را به اندازه اي كه بايد و شايد براي اپليكيشن خود بگيريد. بنابراين شما يكي از عمده ترين موفقيت‌هايي را كه مي توان در زمينه توليد اپليكيشن بدست آورد، از دست مي دهيد و آن هم اين است: اين كه اپليكيشن خودتان را به ديگران بشناسانيد!

در صورتي كه بتوانيد خودتان را به كاربران بشناسانيد و كاري كنيد كه آن ها هم اپليكيشن شما را بشناسند؛ مي توانيد اين موقعيت را داشته باشيد كه با استفاده از شيوه هاي مناسب بازاريابي كاري كنيد كه آن ها هم اپليكيشن شما را بشناسند. اما در صورتي كه در اين كار موفق نشويد؛ نمي توانيد انتظار داشته باشيد كه كسي حتي اپليكيشن شما را هم بشناسد.

بنابراين بهينه سازي موتورهاي جستجوگر براي يك اپليكيشن (كه در اپ استور صورت مي گيرد) يكي از مهم ترين نكته ها و ابزارهايي است كه شما مي توانيد براي پيشرفت كردن در صنعت بازاريابي با استفاده از موبايل از آن استفاده كنيد. اين كار مي‌تواند به شما كمك كند تا استفاده لازمي كه را تجارتتان مي تواند از توليد اپليكيشنتان ببرد، برده باشيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.