5 راه كار ساده كه با عمل كردن به آن ها مي توانيد كيفيت طراحي وب سايتتان را بهتر كنيد.

۴۹ بازديد

5  راه كار ساده كه با عمل كردن به آن ها مي توانيد كيفيت طراحي وب سايتتان را بهتر كنيد.

 

1) كاري كنيد كه پيمايش وب سايت (Navigation) آسان شود.

يكي از مهم ترين نكته هايي كه در ارتباط با بالا بردن كيفيت وب سايت بايد انجام داد اين است كه توانايي كاربران براي پيمايش بهتر وب سايت افزايش پيدا كند. پيمايش وب سايت موضوعي مهم و حياتي است به اين دليل كه كاربران نياز دارند تا صفحه‌هاي مختلف و متفاوتي را كه در اين وب سايت وجود دارد پيدا كنند. آن ها بايد بخش هاي مختلف مربوط به فرآورده ها، صفحه هاي مختلف مربوط به تماس و ديگر صفحه هاي مختلف را پيدا كنند. بنابراين شما بايد اطمينان حاصل كنيد كه وب سايتتان اين موقعيت را براي آن ها فراهم كرده است كه به خوبي بتوانند اين كارها را انجام دهند. از استفاده كردن از طراحي هاي پيچيده وب سايت كه كار را براي آن ها دشوار و پيچيده مي كند پرهيز كنيد و سعي نماييد طراحي وب سايت را ساده و همه پسند انجام دهيد. بدانيد كه در صورتي كه طراحي وب سايت را به صورت ساده انجام دهيد؛ تقريباً تمام افرادي كه به عنوان بازديدكننده از اين وب سايت ديدن كرده اند مي‌توانند به راحتي كار پيمايش وب سايت را انجام دهند. اين در صورتي است كه طراحي پيچيده انجام دهيد؛ هر كسي نمي تواند به راحتي در وب سايت پيمايش كند و ممكن است عده زيادي از بازديدكنندگان از وب سايت شما براي پيمودن وب سايت و رفتن به صفحه هاي مختلف آن دچار مشكلات جدي شوند.

براي اين كه وب سايت را به گونه اي طراحي كنيد كه پيمايش در آن آسان باشد؛ يك قانون طلايي وجود دارد. اين قانون مي گويد:

"زماني پيمايش وب سايت براي كاربران آسان مي باشد كه آن ها بتوانند در هر صفحه اي از وب سايت كه قرار داشته باشند؛ تنها با چند كليك ساده، به هر صفحه ديگري كه مي خواهند بروند"

البته فراموش نكنيد كه طراحي وب سايت شما بايد به شيوه اي باشد كه ديگران را تشويق كنيد كه زوايا و خفاياي وب سايتتان را به خوبي بپيمايند و كنجكاو شوند كه اين كار را انجام دهند. همچنين شما مي توانيد براي اين كه كاري كنيد كه آن ها در اين وب سايت بمانند؛ از لينك ها و پيشنهادات مختلف استفاده كنيد.

2) از دكمه هاي CTA استفاده كنيد.

وب سايت شما براي اين ايجاد شده است كه افرادي كه از آن ديدن مي كنند را ترغيب كند كه خريدار محصولات و يا خدمات شما شوند. بنابراين استفاده از دكمه CTA در وب سايت را فراموش نكنيد. البته درست است كه شما نبايد كاري كنيد كه كاربران مجبور شوند كه از شما خريد كنند ولي در عين حال نمي توانيد از آن ها انتظار داشته باشيد كه خودشان تصميم بگيرند و خودشان اقدامي كنند! بنابراين وجود دكمه CTA در وب سايت اجباري مي باشد چون ممكن است اوضاع به گونه اي باشد كه آن‌ها خودشان ندانند كه بايد چگونه به محصولات و خدمات شما دسترسي داشته باشند. بنابراين ايجاد كردن دكمه CTA در وب سايت شما به بازديدكنندگان و كاربران وب سايت شما مي گويد كه چگونه مي توانند از مزيت‌هايي كه شما داريد به آن ها پيشنهاد مي دهيد بهره مند شوند.

بايد اين نكته را درنظر داشته باشيد كه دكمه CTA تنها محدود به دكمه اي كه صرفاً منجر به خريد كردن است نمي باشد. بلكه مي توان از اين دكمه ها استفاده كرد تا كاربران را ترغيب و تشويق كنيد كه كامنت هايي را در بخش هاي مختلف (از جمله شبكه‌هاي اجتماعي مرتبط با كار شما) و يا در بخش‌هاي ديگر براي شما ايجاد كنند. وقتي كه شما براي طراحي كردن يك وب سايت صفحه هاي مختلفي را در كنار هم قرار مي دهيد تا يك محتوايي ايجاد كنيد؛ درباره حركت هايي كه مي خواهيد كاربران به هنگام پايان مشاهده وب سايتتان انجام دهند هم فكر كنيد. بنابراين سعي كنيد كه دكمه CTA ايجاد كنيد كه منجر مي شود كه آن ها ترغيب شوند كه در اين باره تصميمي بگيرند.

3) سعي كنيد در سراسر محيط وب سايت، شواهدي را ارايه كنيد كه نشان دهنده اعتبار محصولات و يا خدمات شما باشد (به جاي جمع كردن همه آن ها در يك صفحه)

بسياري از وب سايت ها هستند كه داراي يك صفحه مخصوص هستند كه در اين صفحه اعتبارات اين وب سايت نوشته شده است. اما بياييد با خودمان روراست باشيم؛ در حقيقت هيچ كسي اين صفحه هاي مربوط به اعتبارات را در وب سايت ها نمي خواند! هيچ كس وقت ندارد كه به اين كار بپردازند. اصلاً فكر كنيد آخرين باري كه خودتان به عنوان يك خريدار، چنين صفحه هايي را در اين وب سايت ها خوانده بوديد چه زماني بود؟

بهترين راه براي نشان دادن معتبر بودن كارتان در چنين وب سايت هايي اين است كه در بخش‌هاي مختلف وب سايت كاري كنيد كه بازديدكنندگان متوجه شوند كه محصول و يا خدمات شما به گونه اي بوده اند كه كاربران ديگر از آن ها راضي بوده اند و لذا اين موضوع خيلي اهميت دارد. در صورتي كه شما به آن ها نشان دهيد كه كاربران نسبت به كار شما فيدبك و بازخوردهاي مثبتي داشته اند؛ مي توانيد اعتبار كار خودتان را خيلي بيشتر از گذشته بالا ببريد. بنابراين شما بايد به جاي اين كه تمام بخش هاي مربوط به اعتبار اين وب سايت را در يك صفه جمع كنيد (كه در اين صورت اكثر مردم آن را نخواهند خواند!!!) سعي كنيد كه اين اعتبارات را در بخش‌هاي مختلف وب سايت پخش كنيد و به بهانه هاي مختلف در كنار موضوعات و مطالب مختلف به كاربران نشان دهيد. مخصوصاً موضوع بازخورد ها موضوع مهمي است كه كاربران بايد حتماً به اين موضوع توجه داشته باشند.

به طور كلي كاربران و بازديدكنندگان اصلاً اهميتي به صفحه اي كه شما صرفاً براي اعتبار دادن و تعريف كردن از تجارتتان درست كرده ايد توجهي نمي‌كنند و علاقه اي به خواندن چنين صفحه اي ندارند. بايد روش هاي جالبي را براي آوردن عبارت ها و كلمات مناسب و خوب كه تحسين كننده كارتان مي باشد پيدا كنيد و اين كلمات و عبارت ها را در تمام وب سايت پخش كنيد. حتي مي توانيد موارد مربوط به اعتبار تجارتتان را در كنار صفحه هاي مربوط به تجارتتان و توصيفات محصولاتتان بياوريد.

4) سعي كنيد وب سايتتان نسبت به گوشي هاي موبايل هم پاسخگو باشد (Mobile Responsive)

اين روزها تعداد افرادي كه از گوشي هاي موبايل براي دسترسي داشتن به اينترنت استفاده مي كنند در حال افزايش مي باشد. در صورتي كه وب سايت شما به گونه اي باشد كه به خوبي براي كاربراني كه مي خواهند با استفاده از گوشي هاي موبايل به اينترنت وصل شوند پاسخگو نباشد؛ در اين صورت شما بخش عمده اي از مشتريان خودتان را از دست داده ايد! هيچ شكي نيست كه امروزه يكي از مهم ترين ويژگي هايي كه وب سايت هاي تجاري بايد داشته باشند اين است كه با استفاده از موبايل هم بتوان به آن ها دسترسي پيدا كرد. در صورتي كه برخي از منوهاي يك وب سايت به گونه اي باشد كه تنها با استفاده از ويندوز قابل دسترسي باشد؛ و يا در صورتي كه طراحي اين وب سايت هنگامي كه كاربران با استفاده از گوشي هاي موبايل وارد آن مي شوند به هم بخورد؛ در اين صورت مي توان گفت كه آن دسته از افرادي كه تنها مي خواهند با استفاده از موبايل به وب سايت شما دسترسي داشته باشند؛ از اين وب سايت ناراضي مي شوند و يا اين كه اصلاً قادر نخواهند بود كه به مقصد مورد نظرشان برسند. در اين صورت آن ها اين وب سايت را ترك كرده و به سراغ تجارتي مي روند كه وب سايتي دارد كه براي كاربران موبايل كاربرپسند تر است.

كاربرپسند بودن يك وب سايت براي موبايل به اين معني است كه اين وب سايت بايد به گونه اي كه باشد كه وقتي فردي با دستگاه موبايل وارد آن شد؛ اندازه آن و همچنين نوع طراحي آن و منوها و غيره تغييري نكند.

برخي از شركت ها هستند كه به هنگام طراحي وب سايتشان، نسخه هاي موبايل آن را نسبت به نسخه هاي كامپيوتري آن جدا مي‌كنند. برخي ديگر از شركت ها و تجارت ها سعي مي‌كنند تا يك وب سايت ايجاد نمايند كه هم براي كاربران موبايل و هم براي كاربران ويندوز كاربرد داشته باشد. البته در صورت اجراي روش اول ممكن است با مشكلات زيادي مواجه شويد (مانند افزايش هزينه طراحي، زمان و انرژي و غيره) و استفاده از روش دوم (يعني ساختن يك وب سايتي كه براي هر دو كاربرپسند باشند) بسيار آسان تر مي باشد. در مجموع، مهم نيست كه شما جز كداميك از اين دسته ها مي باشيد؛ تنها بايد بدانيد كه بايد وب سايتتان را به شيوه اي توليد كنيد كه براي كاربران موبايل كاربرپسند باشد.

5) از فضاهاي سفيد وب سايت نترسيد.

به فضاهاي خالي كه در طراحي وب سايت ها ايجاد مي‌شوند؛ در طراحي وب سايت اصطلاحاً "فضاي سفيد" گفته مي شود. بسياري از طراحان و متخصصان در اين رشته فكر مي كنند كه شما بايد تا جايي كه ممكن است از اين فضاها در طراحي وب سايتتان نداشته باشيد. خوب البته اين حرف تا حدي درست است ولي فراموش نكنيد كه شما مي خواهيد وب سايتي داشته باشيد كه به گونه اي طراحي شده باشد كه كاربران را به خودش جلب كند. بنابراين داشتن المان‌هاي زياد در وب سايت باعث شلوغ شدن بيش از اندازه آن مي شود و ممكن است منجر به اين شود كه كاربران آن را رها كنند. در صورتي كه از تصاوير زياد، اشكال بزرگ و رنگ هاي گوناگون به صورت افراطي در طراحي اين وب سايت استفاده كنيد؛ ممكن است بازديدكنندگانتان كمتر شوند. طراحي كردن وب سايتتان به اين شيوه منجر مي شود كه كاربران احساس ناراحتي كنند و وب سايت را ترك نمايند.

بنابراين از داشتن فضاهاي سفيد در وب سايت (البته به اندازه خودش!) نترسيد. فضاهاي سفيد به اندازه اي كه فكر مي كنيد ترسناك نيستند. حتي برخي از تحقيقات انجام گرفته در اين باره نشان داده اند كه وجود فضاهاي سفيد مي تواند ميزان توجه كاربران را به اندازه 20 درصد هم افزايش دهد! بنابراين سعي كنيد به اندازه كافي و براي جلوگيري كردن از شلوغ شدن وب سايتتان از اين فضاهاي سفيد استفاده كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.