مينيماليسم: شيوه جديد طراحي وب سايت

طراحي حرفه اي وبسايت و سئو سايت و توليد محتوا

مينيماليسم: شيوه جديد طراحي وب سايت

۴۵ بازديد

مينيماليسم: شيوه جديد طراحي وب سايت

 

امروزه طراحي ها در دنيا در حال رفتن به سمت مينيماليسم (minimalism) مي باشد. به طور كلي اگر به محيط اطرافتان دقت كنيد؛ مي بينيد كه عنصر مينيماليسم را در تمام ابعاد زندگي در اطرافتان مشاهده مي كنيد. از جمله در خانه هايي كه در آن ها زندگي مي كنيد؛ در فرآورده ها و محصولاتي كه از آن ها استفاده مي كنيد و غيره. حتي گوشي هاي همراه هوشمندي هم كه در جيب هايمان هستند اثبات مي كنند كه طراحي هاي مينيماليستي يكي از مهم ترين موضوعاتي است كه امروزه توجه تمام طراحان به آن جلب شده است.

چرا مينيماليسم؟

مفهوم مينيماليسم را نبايد با مفهوم سادگي اشتباه گرفت. اين دو مفهوم از همديگر كاملاً متفاوت مي باشند و هركدام از آن ها مفهوم متمايزي نسبت به ديگري دارد. مفهوم مينيماليسم شامل كاهش دادن تمام المان ها تا جايي است كه تنها المان هاي ضروري در كار باقي بماند.

در حقيقت با اين كه اين مفهوم به معني ساده كردن و طراحي كردن به شيوه ساده و يا استفاده كردن از شكل‌هاي ساده براي طراحي است؛ ولي اين مفهوم لزوما برابر با مفهوم نوع طراحي به شيوه ساده نمي باشد و با آن متفاوت است. در دنياي طراحي، مفهوم مينيماليسم براي اين بكار مي رود كه مفهوم ها را بدون استفاده از نويزهاي غير ضروري و با تكيه بر تمركز اصلي و دوري كردن از حشو و زوائد به خوبي بيان كنيم. با استفاده از طراحي به شيوه مينيماليسم مي توان به خوبي و با سادگي تمام مفاهيم را بيان كنيم؛ پيام ها را برسانيم و كار را به شيوه اي ساده و بدون مشكل انجام دهيم. مينيماليسم امروزه در طراحي هاي مختلف جايگاه ويژه اي دارد. از كابرد آن در نقاشي كردن ها گرفته تا كاربرد آن در طراحي كردن فرآورده هاي ديجيتالي و طراحي هاي وب سايت ها و غيره. با استفاده از اين روش، طراحي ها جذاب تر مي شوند.

يكي از بهترين مثال هاي طراحي هاي مينيماليسم برند شركت اپل مي باشد:

طراحي هاي اين شركت نماد كاملي از طراحي به شيوه مينيماليسم مي باشد. از همان لحظه اولي كه شما يك عدد دستگاه آيفون را در دستان خودتان مي گيريد؛ تا زماني كه آن را باز مي كنيد و از آن استفاده مي كنيد در تمام اين مراحل مي توانيد با طراحي مينيماليسم كه نتيجه نوع طراحي شركت اپل است آشنا شويد.

طراحي هاي مينيماليستي معمولا ً طراحي هاي كاربرپسندانه هستند و همچنين حالت جذابي دارند. بنابراين اين كه بسياري از تجارت ها مي خواهند براي طراحي هاي خودشان از اين روش استفاده كنند؛ جاي تعجبي ندارد! يكي از مهم ترين كاربردهايي كه امروزه طراحي هاي مينيماليستي دارند؛ كاربرد اين طراحي ها در طراحي هاي وب سايت مي باشد. امروزه طراحي هاي وب سايت تا حدود زيادي به اين سمت پيش رفته اند و شركت ها و تجارت هاي مختلفي هستند كه سعي مي كنند تا از اين شيوه طراحي براي طراحي كردن وب سايت هاي خودشان استفاده كنند.

همان طور كه مي دانيد؛ طراحي كردن وب سايت براي يك تجارت يكي از مهم ترين بخش هايي است كه اين تجارت بايد در بخش بازاريابي خودش به آن توجه داشته باشد. شركت ها و تجارت هايي موفق هستند كه براي خودشان يك وب سايت مناسب داشته باشند و سعي كنند تا از اين وب سايت استفاده كنند تا بازاريابي را بهتر و بيشتر انجام دهند. در صورتي كه شركتي بتواند يك وب سايت مناسب براي خودش داشته باشد كه مشتريان را به خودش جلب كند و تجربه كاربري (UX) مناسبي براي آن ها ايجاد كند؛ مي توان نتيجه گرفت كه اين شركت در كار بازاريابي محتوايي نسبت به شركت هايي كه چنين وب سايتي را ندارند موفق تر عمل مي كند. بنابراين وب سايت مربوط به شركت شما يكي از بهترين "كارتهاي تجاري" شركت شما است كه در صورتي كه از آن استفاده مناسب و درستي كنيد؛ مي تواند تبديل به يك برگ برنده براي شما شود. وب سايت شما در حقيقت به مشتريانتان مي گويد كه شركت شما چيست و چه كارهايي انجام مي دهد. وب سايت شما در حقيقت تمام چيزهايي را كه مشتريان نياز دارند تا درباره شركت شما بدانند به آن ها مي گويد (از چگونگي تماس گرفتن با شما تا چگونگي ارايه خدمات و فروش و غيره و غيره)

بنابراين وب سايت هايي كه ساختار مناسبي ندارند؛ مشكلات زيادي دارند؛ در آن ها خطاهاي زيادي ديده مي شود؛ زمان لود شدن (بالا آمدن) آن ها زيادتر از حد انتظار است و يا اين كه كاربرپسند نمي باشند؛ منجر مي شوند كه افرادي كه ممكن است در آينده تبديل به مشتري شوند (مشتريان بالقوه يا Potential customer ها) بدون اين كه دوباره به بخش هاي ديگر وب سايت بروند؛ از ادامه دادن كار نااميد شوند و دوباره به سراغ يك وب سايت و يك تجارت ديگري بروند. به اين دليل كه از طريق اين وب سايت است كه مشتريان مي خواهند شركت شما را بشناسند و در صورتي كه شما وب سايت خودتان را به خوبي طراحي كنيد و كاري كنيد كه كاربران از رفتن به وب سايت شما و گشت و گذار كردن در آن لذت ببرند؛ مي توانيد انتظار داشته باشيد كه آن ها ديد مثبتي را نسبت به وب سايت شما داشته باشند. اما در صورتي كه وب سايت مناسب و باكيفيتي نداشته باشيد؛ مشتريان و بازديدكنندگان حتي حاضر نمي شوند به اندازه كافي بر سر اين موضوع وقت بگذارند و حتي به اين مرحله نمي رسند كه بخواهند شما و تجارت شما را درك كنند؛ چه برسد به اين كه انتخابي بكنند! همان طور كه در گذشته اشاره شد، طراحي مينيماليستي يكي از مهم ترين و پركاربردترين انواع طراحي است كه اين روزها مورد استفاده قرار مي گيرد. در طراحي هاي مينيماليستي، سادگي و صراحت مهم ترين عواملي است كه بايد مورد توجه قرار داشته باشد. اين موضوع بدين معني است كه در وب سايت هايي كه طراحي هاي آن ها به شيوه مينيماليستي انجام مي گيرند؛ المان هايي كه قرار است طراحي شوند؛ بايد به صورت پيوسته با هم مرتبط باشند تا در مجموع بتوانند يك مفهوم كاملا پيوسته را القاء كنند.

در طراحي هاي وب سايت به شيوه مينيماليسم، بايد هر الماني را در طراحي كه رسالت آن هدايت كردن كاربران است؛ به گونه اي طراحي كنيد كه مشخص تر و بارز تر و بزرگتر از بقيه المان ها طراحي شده باشد. اين موضوع به اين دليل است كه در طراحي مينيماليستي هدف شما اين است كه با المان هاي ساده و كم، مفاهيم اصلي را به مخاطبين برسانيد.

بنابراين هنگامي كه مي‌خواهيد وب سايت ها را به شيوه مينيماليستي طراحي كنيد؛ بايد تمام بخش هاي مرتبط با طراحي وب سايت را از قبيل نوع نگارش متون، نوع فضاهاي مورد نظر، نوع المان هاي تصويري و بقيه المان ها را به شيوه اي مناسب مورد بررسي قرار دهيد و سعي كنيد تا از اين المان ها به بهترين شكلي استفاده كنيد تا با ساده ترين شكل ممكن، طراحي را انجام دهيد.

در اين شيوه طراحي وب سايت، شما بايد بدون اين كه وب سايت را شلوغ كنيد و طراحي هاي مختلفي به آن اضافه كنيد؛ به ساده ترين شكل ممكن، وب سايت را طراحي كنيد و سعي نماييد تا مفهومي  كه مي خواهيد در اين وب سايت به كاربران و افرادي كه به عنوان اولين بار از اين وب سايت بازديد مي كنند انتقال دهيد را به شيوه اي كه به نظرتان از همه بهتر است، منتقل كنيد. كاري كنيد كه المان هايي را كه وجود آن ها منجر مي شود كه صفحه اصلي وب سايت شلوغ باشد حذف كنيد. بايد المان هاي مختلف را بررسي كنيد و ببينيد كه كداميك از اين المان ها براي كارتان ضروري هستند. سپس المان هايي را كه براي كار ضروري هستند نگه داريد و بقيه المان ها را حذف كنيد. در اين حالت مي توانيد باارزش ترين اطلاعات را كه به سرعت توجه كاربران را به خودش جلب مي كند نگه داريد و به اين شيوه تعداد بازديدكنندگان را بالا ببريد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.