رده بندي كردن وب سايت ها

طراحي حرفه اي وبسايت و سئو سايت و توليد محتوا

رده بندي كردن وب سايت ها

۷۳ بازديد

رده بندي كردن وب سايت ها

رده بندي كردن وب سايت ها، به اين معني كه كدام وب سايت در بالاترين رده ها نمايش داده شوند؛ يكي از مهم ترين موضوعاتي است كه وب سايت هاي مربوط به موتورهاي جستجوگر مانند گوگل بايد به آن توجه داشته باشند. به اين دليل كه خيلي مهم است كه گوگل بداند كه كداميك از وب سايت ها را در رده هاي بالاتر در نتيجه هاي حاصل از جستجو كردن يك عبارت و يا كلمه قرار مي دهد. بنابراين "الگوريتم رده بندي كردن" گوگل، بايد مجهز به ابزارهاي پيشرفته اي باشد تا بتواند كار رده بندي را به بهترين شكل ممكن به انجام برساند. يكي از مهم ترين بخش هايي كه در اين الگوريتم وجود دارد، بخشي است كه به آن "رنك برين" گفته مي شود. اين بخش از الگوريتم رده بندي گوگل، بخشي است كه از يك سيستم هوش مصنوعي و سيستم يادگيري ماشيني استفاده مي كند تا به اين روش وب سايت هاي گوگل را رده بندي نمايد.

در اين پست قصد داريم تا شما را با چگونگي كاركردن اين الگوريتم رنك برين آشنا سازيم و همچنين به سوالاتي كه ممكن است در اين باره به ذهن شما خطور كند پاسخي داده باشيم. دراين پست مي خواهيم اين مطالب را بيان كنيم كه رنك برين چگونه كار مي كند، چگونه مي تواند عملكرد وب سايت ها را تغيير دهد؟ چگونه مي تواند نقش تعيين كننده اي در بهينه سازي موتورهاي جستجوگر داشته باشد و همچنين چگونه شما مي توانيد كاري كنيد كه از اين الگوريتم به نفع خودتان و در جهت بالا بردن رده بنديتان در ميان موتورهاي جستجوگر استفاده نماييد.

قصه از كجا شروع شد؟

قبل از اين كه كلا به سراغ الگوريتم رنك برين برويم؛ اجازه دهيد تا كمي درباره تاريخچه بوجود آمدن آن صحبت كنيم. اگر به خاطر داشته باشيد؛ وضعيت رده بندي كردن وب سايت ها تا همين چند سال پيش يك وضعيت نابساماني داشت. به اين معني كه الگوريتم هايي كه مخصوص رده بندي كردن وب سايت ها بودند؛ اصلا بر روي اين موضوع دقتي نمي كردند و وب سايت ها را بدون هيچ گونه ترتيبي رده بندي مي كردند. بنابراين ممكن بود بسياري از وب سايت هايي كه اصلا كيفيت مناسبي نداشتند؛ در رده بندي هاي بالا قرار بگيرند. در آن زمان اوضاع به گونه اي بود كه افرادي كه وب سايت هايي داشتند و مي خواستند كاري كنند كه اين وب سايت هايشان در رده بندي هاي بالاتري قرار داشته باشند؛ لينك ها را مي خريدند و كاري مي كردند كه به اين شكل وب سايتشان در رده بندي هاي بالاتري قرار بگيرد.

در سال 2011، همه چيز در مورد رده بندي هاي وب سايت گوگل، براي هميشه تغيير كرد. در آن زمان گوگل به اين نتيجه رسيده بود كه موضوع كيفيت و موضوع مرتبط بودن وب سايت ها به موضوع مورد جستجو، بايد در اولويت قرار بگيرد. بنابراين از سال 2011 بود كه موتورهاي جستجوگر شروع به تغيير در وضعيت خودشان دادند و قوانيني را براي به روز رساني كردن وضعيت موجود در رده بندي وب سايت ها اجرا نمودند. بعد از آن، ديگر اوضاع به شكلي كه امروزه هست درآمد. گوگل همچنين در سال 2013 يك به روزرساني ديگري را براي كارش ايجاد كرد (Hummimgbird update) كه در اين به روزرساني موضوعاتي مانند توجه كردن به محتواي كلمات و عبارت هاي جستجو شده، تاثير بسيار بيشتري بر روي رده بندي كردن وب سايت ها داشت.

اگرچه وب سايت ها باز هم نسبت به حالت كنوني از نظر ميزان مرتبط بودن با كار خيلي متفاوت بودند چون الگوريتمي كه در آن زمان گوگل براي اين كار مورد استفاده قرار مي داد؛ اطلاعاتي درباره چگونگي رده بندي كردن وب سايت هاي مرتبط نداشت. يكي ديگر از مشكلات بزرگي كه در آن زمان الگوريتم هاي جستجوگر گوگل با آن مواجه بودند اين بود كه در آن زمان گوگل نمي دانست كه چگونه با كلمات و عبارت هاي كليدي جديدي كه مورد جستجو قرار مي گيرد برخورد كند و از آن جايي كه بر اساس آمارها، تقريبا 15 درصد از كلمات و عبارت هايي كه در گوگل مورد بررسي قرار مي گيرد جديد هستند؛ بنابراين گوگل براي رده بندي كردن وب سايت هايي كه مرتبط با اين كلمات جديد بودند با مشكلات جديدي برخورد مي كرد. بنابراين دو سال بعد، در اكتبر سال 2015، گوگل الگوريتم جديدي را براي رده بندي كردن وب سايت ها معرفي كرد. نام اين الگوريتم، الگوريتم "رنك برين" بود. هدف از ايجاد كردن اين الگوريتم اين بود كه گوگل بتواند شيوه رده بندي كردن وب سايت ها را با استفاده از اين الگوريتم بهبود ببخشد و بتواند اين وب سايت ها را بهتر از آن طوري كه در گذشته رده بندي مي كرد؛ رده بندي كند. اين الگوريتم الگوريتمي است كه بر اساس شيوه يادگيري ماشيني ايجاد شده است كه در ادامه قرار است درباره آن بيشتر صحبت كنيم.

1) اول از همه، رنك برين چيست؟

رنك برين، نامي است كه سيستم يادگيري ماشيني كه گوگل به منظور رده بندي كردن وب سايت ها توليد كرده است؛ براي آن انتخاب كرده است. اين الگوريتم تمام وب سايت هايي را كه مرتبط و غيرمرتبط با موضوع مورد جستجو هستند را مورد بررسي قرار مي دهد و سعي مي كند تا وب سايت هايي را كه از همه بهتر هستند و بهترين نتيجه ها را براي جستجوكنندگان ايجاد مي كنند ارايه كند.

با اين كه اين الگوريتم در ماه آپريل سال 2015 ارايه شده است؛ ولي براي اولين بار در يك مصاحبه با يكي از دانشمندان و محققان برجسته در گوگل، در بلومبرگ در اكتبر سال 2015 مطرح شده است.

اين دانشمند برجسته گوگل كه نامش گرگ كورادو (Greg Corrado) مي باشد؛ رنك برين را به اين شكل توصيف كرده است:

الگوريتم رنك برين، الگوريتمي است كه از هوش مصنوعي استفاده مي كند تا مقادير عظيمي از داده هاي مختلفي را كه در اينترنت وجود دارد بررسي كند. رنك برين در اين بررسي از تكنيك هاي هوش مصنوعي و يادگيري ماشيني استفاده مي كند. در صورتي كه رنك برين ببيند كه محتوايي كه درون يك وب سايت قرار دارد؛ از جنبه هاي مختلف با موضوعي كه مورد جستجو قرار گرفته است متناسب مي باشد؛ مي تواند از آن استفاده كند و وب سايت هاي مورد نظر را در رده هاي بالايي در ميان موتورهاي جستجوگر قرار دهد. البته اين كار بسيار پيچيده تر از چيزي است كه برايتان توضيح دادم ولي اصول كار بر همين انتخاب كردن وب سايت ها قرار دارد.

2) منطق رنك برين چكار مي كند؟

رنك برين، از "ورودي" ها استفاده مي كند. ورودي ها اصطلاحا به بخش هاي خاصي گفته مي شوند كه گوگل حقيقت هايي را درباره اين بخش ها مي داند. به عنوان مثال اشخاص، مكان ها، و اشيا همگي و همگي مي توانند جز ورودي ها به حساب بيايند. رنك برين با كمك گرفتن از الگوريتم هاي رياضي خيلي خيلي پيشرفته، سعي مي كند اين وروردي ها را تجزيه و تحليل كند.

يكي از بهترين موارد درباره ورودي ها اين است كه گوگل مي تواند درباره آنها اطلاعات خوبي جمع آوري كند و مي تواند به راحتي بهترين نتيجه گيري ها را درباره آنها بكند. اگرچه، هنگامي كه رنك برين به بخش هايي مي رسد كه برايش ناشناخته مي باشد؛ سعي مي كند به دنبال ورودي هايي بگردد كه از همه ورودي ها بيشتر به جستجوهاي ناشناخته مرتبط ميي باشند.

الگوريتم رنك برين گوگل به گونه اي است كه با گذشت ماه ها، خودش خودش را به روزرساني كرده است و همچنين كاري كرده است كه نتيجه هاي آن به گونه اي مناسب در اختيار كاربران قرار بگيرند. گوگل خودش را براي اين سناريو كه بسياري از جستجوهايي كه در آن مي شود جديد هستند آماده كرده است و سعي كرده است كه كاري كند كه نتيجه هاي مرتبط تري را براي كاربران ارايه نمايد.

3) رنك برين چه زماني وارد عمل مي شود؟

در سال 2015، هنگامي كه رنك برين براي اولين بار وارد كار شده بود؛ تنها براي 15 درصد از كاربراني كه در موتور جستجوي گوگل جستجو مي كردند مورد استفاده قرار گرفت. اگرچه، در سال بعد يعني سال 2016، هنگامي كه رنك برين نتيجه هاي بسيار شگفت انگيز و مناسبي را ارايه كرد؛ از آن براي تمام افرادي كه در گوگل به جستجو مي پرداختند استفاده كردند. ولي هنوز هم بسياري از جنبه ها وجود دارد كه رنك برين را مي توان در اين جنبه هاي مختلف گسترش داد.

منطقي كه رنك برين از آن استفاده مي كند؛ منطق بسيار ساده اي مي باشد. آن هم به اين شكل است كه وقتي كه خود گوگل بتواند مفهوم كلمه و يا عبارتي را كه مورد جستجو قرار گرفته است بفهمد؛ رنك برين در كار دخالت نمي كند. تنها زماني رنك برين پا به ميدان مي گذارد كه گوگل نفهمد كه داستان كلمه و يا عبارت مورد جستجو چيست!

4) يادگيري ماشيني و هوش مصنوعي چه هستند؟

رنك برين از دو تكنيك يادگيري ماشيني و هوش مصنوعي استفاده مي كند. براي اين كه درك بهتري از چگونگي انجام اين كار داشته باشيد؛ بايد با اين دو مفهوم آشنا باشيد. اين دو مفهوم (يعني مفهوم يادگيري ماشيني و مفهوم هوش مصنوعي) مفاهيمي هستند كه با اين كه ممكن است به همديگر خيلي نزديك باشند؛ ولي در عين حال با همديگر تفاوت هاي كاملا آشكاري هم دارند كه شما بايد اين تفاوت ها را بدانيد.

اول از مفهوم "هوش مصنوعي" شروع مي كنيم. هوش مصنوعي، به اين معني است كه ماشين ها و ربات ها، نسبت به توانايي انجام دادن كارهايي كه انجام مي دهند، توانايي تفكر بالاتري را بدست بياورند. توانايي تفكري كه نيازمند هوش انساني مي باشد (مانند داشتن ديدگاه مناسب و غيره). بنابراين در صورتي كه ماشيني از هوش مصنوعي بالايي برخوردار باشد؛ مي تواند كارهايي از قبيل تصميم گيري، عوض كردن زبان هايش، توانايي تشخيص دادن سخنان و توانايي هايي از اين قبيل را داشته باشد.

مفهوم يادگيري ماشيني هم به اين معني است كه يك ماشين بتواند خودش با استفاده از الگوهايي كه در اختيارش قرار دارد؛ الگوهاي بعدي داده ها را حدس بزند. اين مفهوم نسبت به مفهوم اول (يعني هوش مصنوعي) از گستردگي كمتري برخوردار است. كار به اين شكل است كه ماشين مي تواند بدون اين كه برايش برنامه ريزي اوليه اي وجود داشته باشد؛ به الگوهاي جديد موجود نگاه كند و به شكل اتوماتيك از تجربياتي كه در گذشته برايش ايجاد شده است استفاده نمايد.

5) تطبيق عصبي (Neural matching) چيست؟

يكي از زيرمجموعه هاي الگوريتم رنك برين (كه گوگل از سال 2018 از اين الگوريتم استفاده مي كند) الگوريتم تطبيق عصبي مي باشد. اين الگوريتم يكي از تازه ترين و جذاب ترين الگوريتم هايي است كه تاكنون توسط گوگل ارايه شده است. هم اكنون استفاده از روش تطبيق عصبي را بر روي تقريبا 30 درصد از افرادي كه به جستجو در گوگل مي پردازند اعمال مي كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.