بهينه سازي موتورهاي جستجو" يا SEO

طراحي حرفه اي وبسايت و سئو سايت و توليد محتوا

بهينه سازي موتورهاي جستجو" يا SEO

۴۴ بازديد

داستان "بهينه سازي موتورهاي جستجو" يا SEO از كجا آغاز شد؟

 

انگار همين ديروز بود كه همه انسان ها در دنيا داشتند درباره اين موضوع صحبت مي كردند كه سال 2020 چگونه خواهد بود و چگونه مفاهيمي مانند اتوماسيون و مفاهيم ديگري مانند آن، وضعيت زندگي دنيا را تغيير مي دهند!

سپس كرونا ويروس وارد ميدان شد و دنيا تقريبا به طور ناگهاني تعطيل شد! مكان هايي كه تا يك ماه قبل از كرونا پر از جمعيت بودند؛ تبديل به مكان هايي شدند كه اكنون خالي از سكنه بودند و همچنين بسياري از مدارس و دانشگاه ها و غيره براي هميشه تعطيل گرديدند!

برنامه ريزي هاي تجارتي كه در چند ماه قبل از كرونا ويروس درباره آنها صحبت شده بود اكنون ديگر تعطيل شده بودند و بسياري از طرح هايي كه قرار بود در آينده اي نزديك به انجام برسند؛ به صورت معلق باقي ماندند!

بنابراين با وضعيت جديد كه همه در خانه مانده اند؛ وضعيت بازاريابي آنلاين نيز دچار تغييرات زيادي شده است و اوضاع به گونه اي شده است كه بازاريابي آنلاين تبديل به يكي از مهم ترين و اساسي ترين بخش هايي شده است كه شركتها براي بقا در اين وضعيت بحراني مي توانند به آن متوسل شوند!

از آن جايي كه تجارت ها (چه تجارت هاي بزرگ و چه تجارت هاي كوچك) مي خواهند در اين صحنه جديدي كه در زمينه رقابت آنلاين بين شركت ها بوجود آمده است با همديگر رقابت كنند؛ توجه آنها به يكي از مهم ترين تكنيك هايي كه در زمينه بازاريابي آنلاين قرار دارد جلب شده است. اين تكنيك، چيزي نيست جر "بهينه سازي موتورهاي جستجوگر" يا Search engine optimization (SEO). با استفاده از اين تكنيك، شركت هايي كه به صورت آنلاين فعاليت مي كنند مي توانند وضعيت خودشان را در اين دنياي شديدا رقابتي بهتر كنند و از رقباي خودشان در كار جلو بزنند. اما داستان بهينه سازي موتورهاي جستجوگر به طور كلي از كجا شروع شده است؟ پايه آن چيست و چگونه مي تواند به تجارتهاي آنلاين كمك كند تا راه خودشان را پيدا كنند؟ براي پاسخ دادن به اين سوالات، در ابتدا تاريخچه اي مختصر را درباره بهينه سازي موتورهاي جستجوگر بررسي مي كنيم:

همان طور كه اشاره شد، براي اين كه اهميت وجود مفهوم "بهينه سازي موتورهاي جستجوگر و يا seo را درك كنيد؛ بهتر است كه نگاهي به زمينه بوجود آمدن آن داشته باشيد. در اين جا اول از اينترنت شروع مي كنيم. اينترنت تقريبا چندين دهه است كه در دنيا وجود دارد. حتي مي توان گفت كه اولين ريشه هاي آن به سال هاي دهه 1960 ميلادي برمي گردد. اينترنت مفهومي است كه در وزارت دفاع كشور ايالات متحده آمريكا در آن سال ها اين مفهوم را ايجاد كرد. در آن دوران، آنها يك شبكه اي را از كامپيوترهايي توليد كردند كه به هم پيوسته بودند. اين مفهوم كم كم تبديل به يك پديده اي جهان شمول شد كه آن را به عنوان "تور جهان گستر وب" و يا world wide web مي شناختند. همزمان با اين كه اهميت اينترنت افزايش پيدا كرد، اطلاعات بيشتر و بيشتري از طريق آن به اشتراك گذاشته شد و اينترنت تبديل به مفهومي شد كه روز به روز بااهميت تر مي شد و كار به جايي كشيد كه اينترنت تبديل به يكي از روش هاي لازم براي سازماندهي بسياري از موضوعات در دنيا شد.

در سال هاي دهه 1990 ميلادي، بسياري از نسخه هاي اوليه "موتورهاي جستجوگر" يا search engine شروع به فعاليت كردند؛ مانند موتور جستجوگر Archie ويا موتور جستجوگر Gopher ويا موتور جستجوگر Wandex و بسياري ديگر. از راه رسيدن اين موتورهاي جستجوگر در صحنه زندگي آنلاين منجر شد كه تجارت هايي كه مي خواستند به صورت آنلاين به تجارت بپردازند؛ سعي كنند تا كاري كنند كه اين موتورهاي جستجوگر وب سايت آنها را پيدا كنند. چون آنها سعي كرده بودند كه فرآورده هايشان را به صورت آنلاين به فروش برسانند بنابراين مجبور بودند تا ببينند كه موتورهاي جستجوگر چگونه كار مي كنند تا بتوانند از آنها به نفع كار خودشان استفاده نمايند.

بنابراين در پاسخ به ايجاد شدن چنين موتورهاي جستجوگري در اينترنت، پديده اي به نام "بهينه سازي موتورهاي جستجوگر" يا SEO شكل گرفت كه به شركت ها اجازه مي داد تا بررسي كنند كه چگونه مي توانند در اين موتورهاي جستجوگر جلو بيفتند.

در ابتدا، اوضاع بهينه سازي موتورهاي جستجوگر كمي شباعت به "غرب وحشي" داشت و بسياري از شركت ها سعي مي كردند تا از نقطه ضعف هايي كه در موتورهاي جستجوگر وجود دارد سود بجويند تا رده بندي خودشان را بالاتر ببرند.

اين وضعيت تا زماني ادامه پيدا كرد كه گوگل شروع به وضع قوانيني در اين باره كرد و تمام وب سايت ها را مجبور كرد تا براي اين كه در رده بندي هايش بالا بروند؛ از اين قوانين پيروي كنند. اين وضعيت منجر به اين شد كه هر وب سايتي مي توانست با عمل كردن به قوانيني كه وجود داشت (و براي همه يكسان بود) كاري كند كه در ميان رده بندي هاي حاصل از موتورهاي جستجوي گوگل بالاتر برود و خودش را به صفحه هاي اوليه نتيجه ها برساند. بنابراين اين گونه بود كه تكنيك هايي براي seo بوجود آمدند كه شما مي توانيد با استفاده از اين تكنيك ها، خودتان را بالا بكشيد. اين تكنيك ها بر اساس دستورالعمل هايي قرار دارند كه مشخص كننده چگونگي كاركرد الگوريتم هاي گوگل مي باشند و با عمل كردن به اين دستورالعمل ها، گوگل وب سايت شما را در رتبه بندي هاي بالاتري قرار مي دهد.

امروزه الگوريتم هايي كه گوگل براي موتورهاي جستجوي خودش مورد استفاده قرار مي دهد الگوريتم هايي بسيار پيچيده هستند. به عنوان مثال، گوگل از الگوريتمي به نام رنك برين يا rank brain (كه ترجمه آن مغز رده بندي كننده است) استفاده مي كند. اين الگوريتم بسيار شبيه به مغز انسان عمل مي كند و سعي مي كند تا كلماتي كه توسط كاربران جستجو شده است را مانند مغز انسان درك كند.

بنابراين همان طور كه ديديم، موضوع بهينه سازي موتورهاي جستجوگر موضوعي است كه براي اينكه به شكل امروزي درآيد؛ راه درازي را طي كرده است، بنابراين بايد به آن توجه كرد!!!

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.